Oplossingsgericht coachen
Jolanda Winder (52), is mentor 3e klas en docent Beeldende Vorming 2e klas van Accent Praktijkonderwijs en deed cursus oplossingsgericht coachen.
“We werken hier op het Accent Praktijkonderwijs met een Persoonlijk Ontwikkelplan. Elke leerling heeft er een. Onderdeel hiervan zijn drie coachingsgesprekken per jaar. Ik vond dat ons coachen beter kon en wilde mij hierin verdiepen. Twee andere collega’s wilden deze cursus ook volgen. De directie attendeerde ons toen op de lerarenbeurs. Mijn collega’s komen allebei uit een andere klas zodat elke klas nu een docent heeft die de cursus volgt. Het heeft als bijkomend voordeel dat we met elkaar kunnen oefenen. Na één les, kon ik er al mee werken. Het betrof zogenaamde schaalvragen. Dan vraag je niet aan een leerling hoe het met hem of haar gaat. Maar vraag je de leerling z’n leerprestaties een cijfer te geven. Daarna praten we over waarom hij dit cijfer geeft. En wat we moeten doen om dit cijfer omhoog te krijgen. Dit is een eerste stap naar beter coachen.”